Kim są osoby niepełnosprawne intelektualnie?
Witajcie!
Przepraszam, że dopiero teraz, ale długo rodził się we mnie temat, który chciałabym z Wami poruszyć. Zastanawiałam się od czego zacząć czy zacząć od historii jak na przestrzeni dziejów osoby niepełnosprawne intelektualnie były postrzegane i traktowane, czy może zacząć od definiowania. Moją muzą okazała się Adrianna ze swoim postem! Przypominając mi o filmie dzięki, któremu jestem na ścieżce prowadzącej do zawodu pedagoga specjalnego.
Dla ciekawskich jest to wzruszający film pt. Tomek i ja (After Thomas).
Myślę,
że najpierw musimy się zastanowić jak widzimy osobę
niepełnosprawną, zazwyczaj przed oczami widzimy osoby na wózku
inwalidzkim, osoby o kulach, lub z jakimiś widocznymi deformacjami,
brakami kończyn czy też jakimiś wadami jak np. zespół Downa,
zespół Retta lub mózgowe porażenie dziecięce, ect.
Istnieje też niepełnosprawność intelektualna, która jest
niewidoczna gołym okiem i to właśnie temu
zagadnieniu chcę poświęcić ten tekst.
Zanim
ja rozpoczęłam studia również tak postrzegałam
niepełnosprawność, o niepełnosprawności intelektualnej nie
wiedziałam nic. Wtedy jako dziecko bez wiedzy widząc osoby
niepełnosprawne intelektualnie uważałam je po prostu za głupsze,
no bo jak może nie wiedzieć ile to 2+2?
Zmieniło
się to dopiero po obejrzeniu w/w filmu oraz kilku innych
pokazujących funkcjonowanie tych osób. Obecnie mając z nimi
kontakt uważam, że to wspaniali ludzie! Są to osoby miłe, ciepłe,
serdeczne i bardzo przyjacielskie.
Jednak
kim naprawdę są osoby niepełnosprawne intelektualnie (NI)?
W Polsce mamy dwie klasyfikacje DSM 5 oraz ICD 10 (niebawem ICD 11), na których podstawie definiujemy NI. Klasyfikacja DSM 5 jest to narzędzie dla klinicystów badaczy oraz praktyków.Ten podręcznik definiuje NI jako "zaburzenie rozpoczynające się w okresie rozwoju i obejmujące deficyty zarówno w zakresie funkcjonowaniu intelektualnym, jak i adaptacyjnym w obszarach dotyczących rozumienia pojęć, funkcjonowania społecznego oraz w dziedzinach praktycznych. Spełnione muszą być trzy następujące kryteria: A. Obecność deficytów w funkcjonowaniu intelektualnym, takich jak wnioskowanie, rozwiązywanie problemów, planowanie, myślenie abstrakcyjne, ocenianie, uczenie się oraz uczenie się na podstawie doświadczenia, musi zostać potwierdzona zarówno przez ocenę kliniczną, jak i dostosowany do pacjenta, standaryzowany test inteligencjiB. Występowanie deficytów w przystosowywaniu się, powodujących niepowodzenia w realizacji standardów rozwojowych i społeczno-kulturowych, co uniemożliwia zachowywanie niezależności i odpowiedzialności. Bez odpowiedniego wsparcia deficyty przystosowawcze ograniczają funkcjonowanie w jednej lub wielu spośród codziennych czynności, takich jak porozumiewanie się, uczestniczenie w życiu społecznym, samodzielne życie, w różnorodnych środowiskach, takich jak dom, szkoła, praca lub grupa społeczna. C. Początek deficytów intelektualnych i przystosowawczych w okresie rozwojowym" (DSM 5, 2018, str. 37-38).Klasyfikacja ICD 10 (niebawem ICD 11) jest przeznaczona dla lekarzy, jest to klasyfikacja medyczna chorób i zaburzeń.
W Polsce mamy dwie klasyfikacje DSM 5 oraz ICD 10 (niebawem ICD 11), na których podstawie definiujemy NI. Klasyfikacja DSM 5 jest to narzędzie dla klinicystów badaczy oraz praktyków.Ten podręcznik definiuje NI jako "zaburzenie rozpoczynające się w okresie rozwoju i obejmujące deficyty zarówno w zakresie funkcjonowaniu intelektualnym, jak i adaptacyjnym w obszarach dotyczących rozumienia pojęć, funkcjonowania społecznego oraz w dziedzinach praktycznych. Spełnione muszą być trzy następujące kryteria: A. Obecność deficytów w funkcjonowaniu intelektualnym, takich jak wnioskowanie, rozwiązywanie problemów, planowanie, myślenie abstrakcyjne, ocenianie, uczenie się oraz uczenie się na podstawie doświadczenia, musi zostać potwierdzona zarówno przez ocenę kliniczną, jak i dostosowany do pacjenta, standaryzowany test inteligencjiB. Występowanie deficytów w przystosowywaniu się, powodujących niepowodzenia w realizacji standardów rozwojowych i społeczno-kulturowych, co uniemożliwia zachowywanie niezależności i odpowiedzialności. Bez odpowiedniego wsparcia deficyty przystosowawcze ograniczają funkcjonowanie w jednej lub wielu spośród codziennych czynności, takich jak porozumiewanie się, uczestniczenie w życiu społecznym, samodzielne życie, w różnorodnych środowiskach, takich jak dom, szkoła, praca lub grupa społeczna. C. Początek deficytów intelektualnych i przystosowawczych w okresie rozwojowym" (DSM 5, 2018, str. 37-38).Klasyfikacja ICD 10 (niebawem ICD 11) jest przeznaczona dla lekarzy, jest to klasyfikacja medyczna chorób i zaburzeń.
W
tej klasyfikacji nie znajdziemy niepełnosprawności intelektualnej
lecz upośledzenie umysłowe, które podzielone jest na 4 stopnie (
lekki, umiarkowany, znaczny, głęboki). Stopień upośledzenia umysłowego klasyfikacja ta bada za pomocą wystandaryzowanych testów inteligencji. (O tych stopniach opowiem Wam w następnym poście.)
W ICD 10 przeczytamy, że upośledzenie umysłowe to "zatrzymanie lub niepełny
rozwój umysłowy, manifestujący się upośledzeniem w okresie
wzrastania, zwłaszcza w zakresie umiejętności związanych z
ogólnym stanem inteligencji np. kognitywne, językowe, ruchowe i
społeczne. Może ono wystąpić w związku z dowolnym innym
zaburzeniem umysłowym lub fizycznym lub bez niego" (ICD 10,
2008, str 244).
To są jednak tylko klasyfikacje! Dla mnie i dla Was najważniejsza jest osoba kryjąca się pod nią.
Testy i klasyfikacje nie powiedzą Nam czy np. dana osoba jest dobra w pracach manualnych, czy też pisze piękne wiersze.
Z osobami z NI jest jak ze słabszymi uczniami w szkole, potrzebują trochę więcej uwagi i cierpliwości, dzięki czemu potrafią pięknie rozkwitnąć, pokazać swoje talenty oraz mocne strony. Mogą osiągnąć więcej dzięki czasowi, który im poświęcimy. Teraz pisząc dla Was ten tekst myślę o "moich" uczniach (chodzę na wolontariat do szkoły specjalnej). Jak bardzo dzięki wsparciu i pomocy nauczycieli i innych specjalistów zmienili się w zupełnie nową osobę. Jak wiele osiągnęli przez ten czas, gdy mogę ich obserwować i im pomagać. Zdecydowanie to wsparcie, które im dajemy jest bezcenne. Osoby z NI rozumieją i pojmują świat zupełnie inaczej niż My, jednak jest to piękne i fascynujące. Za każdym razem jestem zaskakiwana ich pomysłowością oraz kreatywnością.
I z tym Was zostawię. Myślę, że jak na pierwszy raz tyle wiedzy wystarczy. W kolejnych postach będę ją dla Was przybliżać i coraz bardziej rozszerzać.
Ciepłych i rodzinnych świąt!
J.C.
Netografia:
Obrazek: https://ssl-gfx.filmweb.pl/po/17/62/351762/7580779.6.jpg
DSM 5: https://edraurban.pl/ssl/book-sample-file/kryteria-diagnostyczne-zaburzen-psychicznych-dsm-5/pdf/dsm-5_kryteria_diagnostyczne1.pdf
ICD10: https://www.csioz.gov.pl/fileadmin/user_upload/Wytyczne/statystyka/icd10tomi_56a8f5a554a18.pdf
Komentarze
Prześlij komentarz