Zaburzenia rozwoju
Witajcie!
Dziś
porozmawiamy trochę o zaburzeniach rozwoju i metodach pracy z nimi.
Sam
termin zaburzenia rozwoju obejmuje " wszelkie niekorzystne
odchylenia od prawidłowego dla danego wieku poziomu
rozwoju-odchylenia zarówno w budowie organizmu, jak i sposobie jego
funkcjonowania, niezależnie od przyczyn, które je wywołały"
(R. Biernat, str. 2, data dostępu: 01.01.2020r.)
Zaburzenia
rozwojowe mogą mieć charakter globalny (opóźnienie rozwoju
wszystkich funkcji) lub fragmentaryczny (opóźniony jest rozwój
niektórych funkcji), jak również mają charakter trwały
(utrzymują się co najmniej przez 6 miesięcy) lub przemijający i
uciążliwy (wpływają na codzienne funkcjonowanie dziecka oraz na
dalszy jego rozwój). Częściej pojawiają się u chłopców niż u
dziewcząt.
Wspomaganie
rozwoju dziecka, zdaniem E.Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej,
„to odpowiednie organizowanie i realizowanie procesu
dydaktyczno-wychowawczego. Polega na stwarzaniu sytuacji
kształcących, organizowaniu zadań, zabaw, ćwiczeń, zajęć,
warsztatów, w których może ono wzbogacać własne doświadczenia,
pogłębiać umiejętności, poszerzać wiadomości, doskonalić
procesy poznawcze, emocjonalne, rozwijać sferę społeczną.
Sytuacje kształcące, dydaktyczno-wychowawcze muszą być
odpowiednio dobrane do rozwojowych możliwości, potrzeb i
zainteresowań dziecka” (R.
Biernat, str. 2, data dostępu: 01.01.2020r.)
Z
kolei terapia
pedagogiczna organizuje działania, mające „na celu korygowanie
niewłaściwych czy niepełnowartościowych zachowań wychowanka,
wynikających z zaburzeń rozwoju bądź zaburzeń zachowania. To
proces polegający na organizowaniu odpowiednio do diagnozy
zaplanowanych sytuacji wychowawczo-terapeutycznych, których wpływ
na dziecko dokonuje się przede wszystkim za pomocą metod i środków
pedagogicznych” (R.
Biernat, str. 2, data dostępu: 01.01.2020r.).
Co do metod to jest bardzo fajny artykuł na stronie: https://www.wspolnyswiat.com.pl/metodyterapeutyczne
Serdecznie polecam zajrzeć ! :)
Do następnego razu kochani !
J.C
Bibliografia:
Renata Biernat, METODY I TECHNIKI TERAPEUTYCZNEGO ODDZIAŁYWANIA I WSPOMAGANIA DZIECI Z ZABURZENIAMI I DEFICYTAMI ROZWOJOWYMI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM I WCZESNOSZKOLNYM, Płock
Komentarze
Prześlij komentarz