Zaburzenia rozwoju


Witajcie! 

Dziś porozmawiamy trochę o zaburzeniach rozwoju i metodach pracy z nimi.
Sam termin zaburzenia rozwoju obejmuje  " wszelkie niekorzystne odchylenia od prawidłowego dla danego wieku poziomu rozwoju-odchylenia zarówno w budowie organizmu, jak i sposobie jego funkcjonowania, niezależnie od przyczyn, które je wywołały" (R. Biernat, str. 2, data dostępu: 01.01.2020r.)
 Zaburzenia rozwojowe mogą mieć charakter globalny (opóźnienie rozwoju wszystkich funkcji) lub fragmentaryczny (opóźniony jest rozwój niektórych funkcji), jak również mają charakter trwały (utrzymują się co najmniej przez 6 miesięcy) lub przemijający i uciążliwy (wpływają na codzienne funkcjonowanie dziecka oraz na dalszy jego rozwój). Częściej pojawiają się u chłopców niż u dziewcząt.
Wspomaganie rozwoju dziecka, zdaniem E.Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej, „to odpowiednie organizowanie i realizowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego. Polega na stwarzaniu sytuacji kształcących, organizowaniu zadań, zabaw, ćwiczeń, zajęć, warsztatów, w których może ono wzbogacać własne doświadczenia, pogłębiać umiejętności, poszerzać wiadomości, doskonalić procesy poznawcze, emocjonalne, rozwijać sferę społeczną. Sytuacje kształcące, dydaktyczno-wychowawcze muszą być odpowiednio dobrane do rozwojowych możliwości, potrzeb i zainteresowań dziecka” (R. Biernat, str. 2, data dostępu: 01.01.2020r.)
Z kolei terapia pedagogiczna organizuje działania, mające „na celu korygowanie niewłaściwych czy niepełnowartościowych zachowań wychowanka, wynikających z zaburzeń rozwoju bądź zaburzeń zachowania. To proces polegający na organizowaniu odpowiednio do diagnozy zaplanowanych sytuacji wychowawczo-terapeutycznych, których wpływ na dziecko dokonuje się przede wszystkim za pomocą metod i środków pedagogicznych” (R. Biernat, str. 2, data dostępu: 01.01.2020r.).


Co do metod to jest bardzo fajny artykuł na stronie: https://www.wspolnyswiat.com.pl/metodyterapeutyczne

Serdecznie polecam zajrzeć ! :)

Do następnego razu kochani !
J.C








Bibliografia:
Renata Biernat, METODY I TECHNIKI TERAPEUTYCZNEGO ODDZIAŁYWANIA I WSPOMAGANIA DZIECI Z ZABURZENIAMI I DEFICYTAMI ROZWOJOWYMI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM I WCZESNOSZKOLNYM, Płock

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Coś nowego

Nietykalni

Osoby dorosłe ze spektrum autyzmu