WWR przy ZS 29 w Bydgoszczy

Cześć!

W ramach zaliczenia jednego z przedmiotów, postanowiliśmy przeprowadzić wywiad z pracownikiem placówki WWR. Wybór padł na ZS nr 29 w Bydgoszczy (https://zs29.edu.bydgoszcz.pl), gdzie mieści się placówka WWR. Osoba, z którą rozmawialiśmy poprosiła o anonimowość. Myślę jednak, że nie będzie konieczne ujawnianie tożsamości, ponieważ przytoczymy jedynie pytania oraz najważniejsze informacje, które usłyszeliśmy od pracownika WWR.

Logo

Jak wygląda przyjęcie dziecka do placówki?
  • Rodzice zgłaszają się do punktu konsultacyjnego, gdzie specjalista kieruje rodziców do poradni PP;
  • Wiadomo , że diagnoza/orzeczenie w poradni PP jest procesem żmudnym, poradnia PP może dać wniosek o zajęciach WWR;
  • W placówce publicznej rodzic musi przynieść dokumenty do maja , wypisać wniosek w sekretariacie, dotyczący WWR, dodać do tego wniosek z poradni PP i od 2 tygodnia września , dziecko może uczestniczyć w zajęciach WWR;
  • Jeśli rodzic składa papiery w ciągu roku szkolnego to ciężej jest takiemu dziecku dostać się na zajęcia ze względu na to, że placówka nie posiada tylu miejsc objętych WWR.
Ile dzieci w placówce uczestniczy w zajęciach WWR i jaką terapią są prowadzone?
  • W całej placówce WWR objętych jest 29 dzieci, a z danego ośrodka jest to 17 dzieci;
  • Każde dziecko zgodnie z ustawą/rozporządzeniem może mieć do 8 godzin zajęć miesięcznie;
  • Zajęcia są zależne od tego co dane dziecko ma zalecone w orzeczeniu;
  • W tym ośrodku 90% dzieci ma terapię behawioralną, pozostałe dzieci mają integrację sensoryczną;
  • W owej placówce terapia behawioralna jest wiodącą metodą.
Gdzie się odbywają zajęcia?
  • Zajęcia odbywają się u nas placówce, jak również i domu, nauczyciel musi się zmieścić w czasie z dojazdem do domu;
  • Zajęcia można skumulować i np. jechać na 4 godziny jednorazowo.
Jak wygląda planowanie działań, zajęć w ramach WWR?
  • Wszystko zależy od czasu terapeutów oraz rodziców; czasami pani X prowadzi 7 h tygodniowo zajęć, w czym jedno dziecko ma 2 h tygodniowo, a pozostała 6 dzieci ma 1 h tygodniowo;
  • Dzieci z ośrodka WWR mają przed lub po swoich zajęciach szkolnych;
  • Wszystkie dzieci w placówce i spoza niej mają orzeczenie o autyzmie.
A co z dziećmi spoza placówki?
  • W zajęciach WWR uczestniczą również spoza placówki, które umawiają się na zajęcia indywidualnie, na których realizują program; nauczyciele są zobowiązani do napisania programu zajęć, prowadzą też dzienniki zajęć, w których trzeba wypisać co odbywało się na zajęciach, w jakim dniu i o jakiej godzinie;
  • Wszystkie dzieci w placówce i spoza niej mają orzeczenie o autyzmie.
Jakie jest wsparcie rodziców w WWR?
  • Rodzice mogą uczestniczyć w zajęciach WWR, ale zależy to od dziecka, czy dziecko skupia się w zajęciach gdy rodzic na nich jest czy nie;
  • Współpraca z rodzicem jest ważnym celem dla tej placówki, ale wsparcie dają bardziej jako placówka niż jako same zajęcia WWR, np. rodzice mają możliwość uczestniczenia w różnych warsztatach, szkoleniach;
  • Raz w tygodniu są zajęcia otwarte, na których rodzic może uczestniczyć, oprócz tego nauczyciel również jeździ na wizyty domowe w ramach WWR (wymagana jest wtedy zgoda placówki i rodziców), jeśli jest to 1 godzina zajęć nauczyciel musi się zmieścić w tym czasie razem z dojazdem do dziecka, jest to zależne od tego jak daleko mieszka dziecko;
  • Zajęcia, które odbywają się w domu można skumulować, tzn. w jednym tygodniu zrobić 2-4 godziny, zamiast tracić czas zajęć WWR przez dojazd nauczyciela do miejsca zamieszkania dziecka; jest to kwestia dogadania się z rodzicem;
  • Jeśli dziecko jest chore rodzic może wystosować wniosek do placówki o przeniesienie takich zajęć na inny tydzień.
Jaki jest najczęstszy wiek dziecka gdy rodzic zgłasza się na WWR?
  • Jest to zależne od tego kiedy rodzic zauważy niepokojące go objawy - najmłodsze dziecko, które było zgłoszone do punktu konsultacji przy placówce miało pół roku, zaś najmłodsze dziecko w placówce ma 2 lata;
  • WWR może dostać dziecko najwcześniej 1,5 roczne – 2 letnie.
Jacy specjaliści uczestniczą w WWR?
  • Terapeutów, którzy prowadzą WWR jest 20;
  • Każdy terapeuta w tym ośrodku ma ukończoną pedagogikę specjalną;
  • W WWR uczestniczą również psycholodzy, logopeda, nauczyciele wychowania przedszkolnego, fizjoterapeuta;
  • Jedno dziecko ma przynajmniej 2 specjalistów.
Ile jest pomieszczeń gdzie można prowadzić WWR?
  • 7 sal terapeutycznych w ośrodku;
  • Punkt konsultacyjny, gdzie jest prowadzone WWR;
  • 2 sale lekcyjne w ZS 29;
  • Sala doświadczania świata;
  • Sala gimnastyczna;
  • Sala logopedyczna.
Jakie występują trudności w przyjmowaniu dzieci do placówki?
  • Brak dopasowania czasu nauczycieli i rodziców;
  • Brak dostępu sal w placówce;
  • Brak miejsc w placówce.
Jaki jest poziom wiedzy rodziców na temat WWR?
  • Świadomość rodziców bardzo się zmienia, rodzice są bardzo kontrolujący;
  • Rodzice zgłaszają się do punktu konsultacyjnego z coraz młodszymi dziećmi;
  • Rodzice chcą współpracować ze specjalistami, podpisują również kontrakty, które obligują do współpracy z placówką;
  • 70-80% rodziców chce współpracować, reszta tj. 20-30% jest niechętna do podjęcia współpracy ze specjalistą.
M.










OBRAZY
https://zs29.edu.bydgoszcz.pl
+ własne zdjęcia


Komentarze

  1. Czy mieliście okazję zobaczyć jak wyglądają zajęcia WWR w tej szkole? (PK)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Początkowo mieliśmy mieć taką okazję. Niestety, ktoś w szkole organizacyjnie zawalił sprawę i wcisnął termin spotkania w porę, gdy akurat trwały zajęcia z rodzicami. W efekcie nie miał kto przeprowadzić z Nami rozmowy. Dopiero po spotkaniach z rodzicami znalazła się osoba, która zgodziła się Nas przyjąć, lecz było to już w czasie jej harmonogramu zajęć, na które oczekiwało dziecko. Jedyne co widzieliśmy to korytarz i wnętrze salki do terapii behawioralnej, gdzie odbyła się rozmowa. Sama rozmowa też była dosyć szybka ze względu na oczekującego na zajęcia chłopca. W wyniku tego nie braliśmy udziału w zajęciach, chodź mieliśmy. A szkoda.
      M.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Coś nowego

Nietykalni

Osoby dorosłe ze spektrum autyzmu