WWR przy ZS 29 w Bydgoszczy
Cześć!
W ramach zaliczenia jednego z przedmiotów, postanowiliśmy przeprowadzić wywiad z pracownikiem placówki WWR. Wybór padł na ZS nr 29 w Bydgoszczy (https://zs29.edu.bydgoszcz.pl), gdzie mieści się placówka WWR. Osoba, z którą rozmawialiśmy poprosiła o anonimowość. Myślę jednak, że nie będzie konieczne ujawnianie tożsamości, ponieważ przytoczymy jedynie pytania oraz najważniejsze informacje, które usłyszeliśmy od pracownika WWR.
![Logo](https://zs29.edu.bydgoszcz.pl/assets/zs29/pages/images/log_00000388_01_001m.png)
Jak
wygląda przyjęcie dziecka do placówki?
- Rodzice zgłaszają się do punktu konsultacyjnego, gdzie specjalista kieruje rodziców do poradni PP;
- Wiadomo , że diagnoza/orzeczenie w poradni PP jest procesem żmudnym, poradnia PP może dać wniosek o zajęciach WWR;
- W placówce publicznej rodzic musi przynieść dokumenty do maja , wypisać wniosek w sekretariacie, dotyczący WWR, dodać do tego wniosek z poradni PP i od 2 tygodnia września , dziecko może uczestniczyć w zajęciach WWR;
- Jeśli rodzic składa papiery w ciągu roku szkolnego to ciężej jest takiemu dziecku dostać się na zajęcia ze względu na to, że placówka nie posiada tylu miejsc objętych WWR.
Ile
dzieci w placówce uczestniczy w zajęciach WWR i jaką terapią są
prowadzone?
- W całej placówce WWR objętych jest 29 dzieci, a z danego ośrodka jest to 17 dzieci;
- Każde dziecko zgodnie z ustawą/rozporządzeniem może mieć do 8 godzin zajęć miesięcznie;
- Zajęcia są zależne od tego co dane dziecko ma zalecone w orzeczeniu;
- W tym ośrodku 90% dzieci ma terapię behawioralną, pozostałe dzieci mają integrację sensoryczną;
- W owej placówce terapia behawioralna jest wiodącą metodą.
Gdzie
się odbywają zajęcia?
- Zajęcia odbywają się u nas placówce, jak również i domu, nauczyciel musi się zmieścić w czasie z dojazdem do domu;
- Zajęcia można skumulować i np. jechać na 4 godziny jednorazowo.
- Wszystko zależy od czasu terapeutów oraz rodziców; czasami pani X prowadzi 7 h tygodniowo zajęć, w czym jedno dziecko ma 2 h tygodniowo, a pozostała 6 dzieci ma 1 h tygodniowo;
- Dzieci z ośrodka WWR mają przed lub po swoich zajęciach szkolnych;
- Wszystkie dzieci w placówce i spoza niej mają orzeczenie o autyzmie.
A
co z dziećmi spoza placówki?
- W zajęciach WWR uczestniczą również spoza placówki, które umawiają się na zajęcia indywidualnie, na których realizują program; nauczyciele są zobowiązani do napisania programu zajęć, prowadzą też dzienniki zajęć, w których trzeba wypisać co odbywało się na zajęciach, w jakim dniu i o jakiej godzinie;
- Wszystkie dzieci w placówce i spoza niej mają orzeczenie o autyzmie.
Jakie
jest wsparcie rodziców w WWR?
- Rodzice mogą uczestniczyć w zajęciach WWR, ale zależy to od dziecka, czy dziecko skupia się w zajęciach gdy rodzic na nich jest czy nie;
- Współpraca z rodzicem jest ważnym celem dla tej placówki, ale wsparcie dają bardziej jako placówka niż jako same zajęcia WWR, np. rodzice mają możliwość uczestniczenia w różnych warsztatach, szkoleniach;
- Raz w tygodniu są zajęcia otwarte, na których rodzic może uczestniczyć, oprócz tego nauczyciel również jeździ na wizyty domowe w ramach WWR (wymagana jest wtedy zgoda placówki i rodziców), jeśli jest to 1 godzina zajęć nauczyciel musi się zmieścić w tym czasie razem z dojazdem do dziecka, jest to zależne od tego jak daleko mieszka dziecko;
- Zajęcia, które odbywają się w domu można skumulować, tzn. w jednym tygodniu zrobić 2-4 godziny, zamiast tracić czas zajęć WWR przez dojazd nauczyciela do miejsca zamieszkania dziecka; jest to kwestia dogadania się z rodzicem;
- Jeśli dziecko jest chore rodzic może wystosować wniosek do placówki o przeniesienie takich zajęć na inny tydzień.
Jaki
jest najczęstszy wiek dziecka gdy rodzic zgłasza się na WWR?
- Jest to zależne od tego kiedy rodzic zauważy niepokojące go objawy - najmłodsze dziecko, które było zgłoszone do punktu konsultacji przy placówce miało pół roku, zaś najmłodsze dziecko w placówce ma 2 lata;
- WWR może dostać dziecko najwcześniej 1,5 roczne – 2 letnie.
Jacy
specjaliści uczestniczą w WWR?
- Terapeutów, którzy prowadzą WWR jest 20;
- Każdy terapeuta w tym ośrodku ma ukończoną pedagogikę specjalną;
- W WWR uczestniczą również psycholodzy, logopeda, nauczyciele wychowania przedszkolnego, fizjoterapeuta;
- Jedno dziecko ma przynajmniej 2 specjalistów.
Ile
jest pomieszczeń gdzie można prowadzić WWR?
- 7 sal terapeutycznych w ośrodku;
- Punkt konsultacyjny, gdzie jest prowadzone WWR;
- 2 sale lekcyjne w ZS 29;
- Sala doświadczania świata;
- Sala gimnastyczna;
- Sala logopedyczna.
Jakie występują trudności
w przyjmowaniu dzieci do placówki?
- Brak dopasowania czasu nauczycieli i rodziców;
- Brak dostępu sal w placówce;
- Brak miejsc w placówce.
Jaki jest poziom wiedzy rodziców na temat WWR?
- Świadomość rodziców bardzo się zmienia, rodzice są bardzo kontrolujący;
- Rodzice zgłaszają się do punktu konsultacyjnego z coraz młodszymi dziećmi;
- Rodzice chcą współpracować ze specjalistami, podpisują również kontrakty, które obligują do współpracy z placówką;
- 70-80% rodziców chce współpracować, reszta tj. 20-30% jest niechętna do podjęcia współpracy ze specjalistą.
M.
OBRAZY
Czy mieliście okazję zobaczyć jak wyglądają zajęcia WWR w tej szkole? (PK)
OdpowiedzUsuńPoczątkowo mieliśmy mieć taką okazję. Niestety, ktoś w szkole organizacyjnie zawalił sprawę i wcisnął termin spotkania w porę, gdy akurat trwały zajęcia z rodzicami. W efekcie nie miał kto przeprowadzić z Nami rozmowy. Dopiero po spotkaniach z rodzicami znalazła się osoba, która zgodziła się Nas przyjąć, lecz było to już w czasie jej harmonogramu zajęć, na które oczekiwało dziecko. Jedyne co widzieliśmy to korytarz i wnętrze salki do terapii behawioralnej, gdzie odbyła się rozmowa. Sama rozmowa też była dosyć szybka ze względu na oczekującego na zajęcia chłopca. W wyniku tego nie braliśmy udziału w zajęciach, chodź mieliśmy. A szkoda.
UsuńM.